Utrolig cykelhistorie: Kørte tilbage og gav sit hjul til kaptajnen
1934. Adolf Hitler var kommet til magten i Tyskland, i Mussoliniss Italien blev der afviklet VM i fodbold, det andet nogensinde, og hjemlandet vandt i øvrigt finalen over det daværende Tjekkoslovakiet. I USA udspillede det berømte drama med Bonnie og Clyde sig, I Canada blev den berømte sanger Leonard Cohen født. I Danmark var Thorvald Stauning statsminister og var med til at åbne den første S-togs linie i København. I Frankrig blev der selvfølgelig kørt Tour de France. Det gjorde der i udgave nr. 28, og over 23 etaper fra den 3. til 29. juli.
Det franske hold, der blev nemlig kørt med nationalhold i disse år var rigtigt stærkt med Antonin Magne og Roger Lapébie som frontfigurerne. I sidste øjeblik var 20-årige René Vietto kommet med på holdet. Vietto arbejdede til dagligt som elevatorfører på et stort hotel i Cannes, og var ret god, når det gik opad!! Den unge franskmand og italienske Giuseppe Martano viste sig at være de stærkeste bjergryttere i Tour’en i 1934-udgaven. Men Vietto var primært med som hjælper for Magne. Og det blev skæbnesvangert for rytteren, der måske kunne have vundet det 28. Tour de France. Vietto var flyvende og meget angrebslysten. Han vandt syvende, niende og ellevte etaper på imponerende vis. Specielt sejren ellevte var noget særligt. For den sluttede nemlig i Cannes, hvor Vietto havde arbejdet som elevatorfører.
På 15. etape, hvor rytterne var kørt ind i Pyrenæerne, måtte Vietto dog påtage en anden rolle. Magne styrtede på en nedkørsel, og ødelagde sit forhjul. Den 20-årige hjælperytter blev beordret til at aflevere sit hjul, og måtte stortudende vente på et nyt hjul fra servicevognen med et stort tidstab som resultat.
Og allerede dage efter gentog historien sig. Denne gang endnu mere udpræget, og på en måde der gjorde Vietto berømt og populær. På nedkørslen fra Col des Ares blokrede Magnes baghjul. Vietto lå længere fremme. Han fik beskeden om Magnes uheld fra en officials på motorcykel, og måtte derfor vende om, og træde op af bjerget mod strømmen af rytterne, og aflevere sin cykel til sin holdkaptajn.
Beretningen om Viettos bedrift gjorde ham berømt over hele Frankrig, og er fortsat noget, der tales om. Den ærgerrige franskmand var dog ikke selv tilfreds med situationen. Han havde tabte en halv time på etapen, og forblev bitter over dette resten af karrieren. Antonin Magne vandt Tour de France 1934.
René Vietto kunne have vundet Tour de France i 1934, han blev af journalister kaldt for den reneste bjergrytter de har set, men fik som et plaster på såret sejren i bjergkonkurrencen, en konkurrence der var indført året før, og blev nr. fem i klassementet. Og så vandt han altså fire etaper undervejs. I alt nåede han at vinde otte etaper i Tour’en i sin karriere, og blev i øvrigt nr. to i løbet i 1939. Men han vandt aldrig Tour’en. Han kørte i alt 26 dage i den gule førertrøje, hvilket var rekord for en rytter, der ikke havde vundet Tour’en indtil Fabian Cancellara slog den rekord i 2012!
René Vietto døde som 74-årige i 1988.