Utrolig Tour de France historie: Sådan kom Tourmalet med på Tour-ruten
Adolphe Steinès hed manden, der lavede ruterne til Tour de France de første år. I 1907, 1908 og 1909 var ruterne stort set identiske. Steinès ville derfor tilføje noget nyt til ruten i 1910. Han forslog at rytterne skulle køre i Pyrenæerne. Der havde ikke tidligere været passage af de helt store bjerge på rutekortet, og dermed var løbsejer Henri Desgrange meget i tvivl.
Desgrange gik dog med til at sende Steinès til bjergkæden, for at se om det var muligt at sende cykelryttere over Pyrenæerne. Den 27. januar 1910 ville Steinès passere Tourmalet. En lokal kroejer fortalte Steinès, at bjergene var svære at passere selv i juli, og praktisk umulige i januar. Men rutechefen lejede alligevel en bil og kørt op af bjerget. Tæt på toppen var der så meget sne, at Steinès måtte fortsætte til fods. Det gjorde han i mørke, da natten faldt på. Han endte med at falde i en kløft, og måtte reddes op af et redningshold midt om natten. Men næste morgen sendte han et telegram til Desgrange, om at han havde passeret Tourmalet, og at det var muligt for cykelryttere. Dermed kom Pyrenæerne på Tour de France-kortet. Det fik faktisk en lang række ryttere til at trække sig fra startlisten. Men løbet blev gennemført med 110 ryttere til start. Året før var der 150 ryttere til start.
På tiende etape skulle rytterne blandt andet over Tourmalet og i alt syv bjerge, hvoraf Aubisque var dagens sidste. Et monster af en etape, over hele 326 kilometer, der viste sig at blive ekstrem. Etapen, og i øvrigt også Tour de France 1910 blev vundet af Octave Lapize. Men han var ikke først over Aubisque. Det var den ret ukendte François Lafourcade, og han cyklede. Godt nok langsom, men han cyklede. Næste rytter på toppen af Aubisque var Lapize, der dog måtte trække sin cykel. På toppen af stigningen stod Adolphe Steinès sammen med andre repræsentanter fra arrangørerne. Da Lapize passerede råbte han “I er mordere” og sagde han ville udgå. Og faktisk frygtede arrangørerne at et dødsfald i feltet ville lukke løbet, hvilket var sket for en række motorløb.
Husk at købe bogen 50 Utrolige historier fra cykelsporten og mange andre i Sportsbog.dk.