Dagbog fra indersiden af Tour de France: 2-km porten på plads for næstsidste gang
Danskerne Jens Krøyer og Glenn Smed har ansvaret for at opsætte og nedtage 2 km porten til alle etaper i Tour de France 2024. De to beretter her på CyclingWorld.dk om deres oplevelser i verdens største cykelløb.
2-km porten på plads for næstsidste gang (Dagbog Lørdag den 20. juli)
Endnu en nat i den dejlige bjergluft i Roubion gjorde godt. Morgenmad i fornuftig tid, ja vi havde nærmest sovet længe. Vi havde kun 10 min til dagens port på Col de la Couillole. Den sidste port i bjergene og den næstsidste port i dette års Tour. Det er næsten ikke til at forstå. Vi er helt med på rytmen i at sætte porten op, vi har vist at vi kan gøre det lige så hurtigt som vores italienske kollegaer. Det er dog ikke noget vi gør en masse ud af i det daglige. Vi går og hygger os med processen, og har et rigtig godt samarbejde. For os er det vigtigt at alt står perfekt og så passer vi også godt på vores materialer.
Porten stod igen I dag fantastisk flot. Det er faktisk et meget flot bjerg dette Col de la Couillole. Vejen over toppen er den naturskønne og smukke “Route des Grandes Alpes”vej. Vi har kørt op ad ruten de sidste 2 dage, da vi har boet på bjerget. Den er meget smal hele vejen op, og det betyder at der ikke blev plads til ret mange autocampere på afslutningsbjerget. Det er første gang bjerget er en del af Tour de France, og det er ikke helt gearet til det her kæmpe setup. Den eneste mulighed der er for at komme op på toppen er på cykel eller på gåben. Der er intet forplejning til de mange tilskuere, så man må håbe at alle har noget med. Der er en stegende varme her i dag, men flot er det. En ting vi har brugt meget tid på og haft meget glæde af at studere dagligt, er den “hellige bibel” her under Tour de France, Roadbook’en. Bogen med alle de vigtigste oplysninger om dagens etape. Lige fra starten og startområdet, igennem hele ruten med stigninger og alle indlagte spurter til både point og bjergtrøjen. Der er også en meget detaljeret beskrivelse af de sidste kilometer og så er der de efterfølgende evakueringsruter, så både ryttere, holdene, pressen osv kan komme så hurtigt som muligt videre uden at blive generet af den almindelige trafik. Den giver også os et godt billede af hvordan især vores nedtagning og videre færd kommer til at blive.
Ved nedtagningen i dag fik vi god hjælp af et par gendarmere. De hjalp simpelthen med at holde tilskuere væk, så vi kunne give den gas. Det var sku lækkert. Vi kom afsted i rimelig tid og havde en fin tur til Nice, hvor vi var fremme kl 22.00. Store problemer med at finde P-plads i centrum og det blev bare til en pizza på det nærmeste pizzaria og et varmt bad, inden vi gik til ro.
Vi slutter dagen med en af de gode fra Nordigarden:
Jonas Vingegaard,
du kan med held gi’ et stort skulderklap
til dig selv.
Går det godt
er det flot
men du ved også godt
at hvis ikke – går det alligevel.
Det var næstsidste dag og dermed også næstsidste dagbog.
Adieu Krøyer & Smed