Krøyer og Smed på Tour 2024TopartiklerTour de FranceTour de France 2024

Dagbog fra indersiden af Tour de France: Besøg af Moberg og Vinjebo

Danskerne Jens Krøyer og Glenn Smed har ansvaret for at opsætte og nedtage 2 km porten til alle etaper i Tour de France 2024. De to beretter her på CyclingWorld.dk om deres oplevelser i verdens største cykelløb.

Husk at du via SportsBog.dk blandt andet kan købe bogen De Danske Tour de France Helte og den nye danske Tour de France-bog 40 Utrolige Tour de France-historier.

Besøg af Moberg og Vinjebo (Tirsdag den 9. juli 10 etape)

Vi fik en rigtig god start på dagen. Vi stod klar til morgenmad kl. 7.00 som vi plejer. Det var hotellet ikke lige med på, de serverer morgenmad fra kl. 8.00. Så en time forsinket ankom vi til dagens koordinater. Ingen problem i det. Vi fik rejst porten I stille og roligt tempo. Der var meget varmt til morgen og solen bagte lige på.
Den var på den gode side af 30 grader.
Men vi fik den op og har stadig en lang pause, hen over eftermiddagen. I dag kiggede Christian Moberg og Emil Vinjebo fra TV2 forbi på vej tilbage fra deres morgen cykeltur. Vi fik en lille hyggesnak og så fik vi selvfølgelig taget billeder med de to dygtige unge mennesker. Vinjebo skulle også lige signere Café Mathilde’s gule TV2 Trøje, Moberg havde allerede signeret den sidste år.

Derefter kørte vi i supermarkedet og fik fyldt godt op med vand, cola, og icetea. Vi skal ikke gå ned på drikkevarer, vel og mærket kolde drikkevarer For da Krøyer var på Tour sidste år, investerede han og hans makker Lars i en kæmpe køleboks. Med en kapacitet på 40 liter. Den bruger vi også i år. Hver aften tager vi den med fra bilen og op på værelset, hvor den står og oplader hele natten. Dette betyder, at vi hele dagen har iskolde drikkevarer og masser af dem. Der er også plads til ost, skinke, salami osv så behøver vi bare et lækkert friskbagt baguette så er der lækker frokost og man skal altså ikke køre ret langt for at finde det her i det franske. Det er fandme lækkert og vores italienske kollegaer har grinet lidt af os når vi kommer slæbende med kæmpe boksen. Men lad os sige det sådan, at når vi står på en skaldet bjergtop. I bagende sol og +30 grader, jamen så er der sku ingen der griner, når de står med deres bedende øjne og godt lige kunne drikke en iskold cola.

Midt på eftermiddagen stoppede en TV2 bil, og det var Lars Fink og hans makker Nick. De to der sidste år holdt en rigtig dejlig danskerfest i Bourg-en-Bresse. Dejligt lige at se dem begge igen, og Fink fik selvfølgelig også signeret TV2 trøjen. Vi er glade for alle de besøg vi får og i løbet af dagen har masser af danskere været forbi og lige hilse på. Det er skønt. Efter afslutningen af etapen, fik vi pakket hurtigt sammen og lige da vi var kommet afsted, kom der en melding fra chefen. Nyt hotel til i aften, spændende nok. Men det tager vi i stiv arm. Vi løb igen, på hele TV2 holdet, da vi stoppede for aftensmaden. Vi fik også givet Dennis Ritter en af Per Nordigarden’s bøger med de fantastiske Limericks.

Vi slutter med dagens Nordigarden.

Vers fra et Vindstille Vendsyssel som han skriver hver dag under Touren.

Uno-X har et mandskab som du’r