Produktnyheder

Er cykling det perfekte grundlag for VR?

VR er forkortelsen for Virtual Reality. På dansk betyder det Virtuel virkelighed. VR kan foregå på mange forskellige måder, men fælles for dem alle er, at de foregår i et computergenereret miljø, som opleves gennem VR briller, som spilleren har på.

Kombinationen af VR fysisk interaktion, som eksempelvis cykling, kan give oplevelsen en endnu dybere følelse af ægthed.

VR – den korte forklaring
VR er en computergenereret oplevelse, som opleves gennem VR briller. VR kan være en rejse, et univers, et casino, eller en form for spil. Der er faktisk ingen grænser for hvad VR kan være.

Oplevelsen eller spillet, er lavet så realistisk og helstøbt, så det føles som om man virkeligt er tilstede. Modsat almindelige spil, som man spiller via sin computer og ved at se på computer skærmen, er VR en omsluttende oplevelse. Brillerne er ofte kombineret med hovedtelefoner, så lyden bliver endnu en dimension, ud over den 3D oplevelse som man får gennem synsoplevelsen.

Cykling er perfekt til VR
De fleste mennesker kan cykle. Hvis de ikke kan, er det en meget nem ting at lære. I modsætning til mange andre motionsmaskiner, er motionscyklen meget simpel at tilegne sig brugen af. Er man ny på et motionscenter, er det ofte motionscyklen man starter med. Hvilket alt sammen gør cyklen til det ideelle sted at tilføje VR.

Cykling i det fri giver en masse andre indtryk, end bare det at bevæge sig. Der er skiftende landskaber, lys, lyde og dufte. En tur på en motionscykel giver mindelser om cykling i det fri, men kan være temmelig kedeligt, fordi alle de øvrige indtryk jo netop mangler. Derfor er cykling perfekt til VR. Mange benytter i forvejen motionscyklen i selskab med en tv skærm, musik eller en lydbog. Næste step er helt oplagt VR.

Motion er en trend
VR er ikke længere en nyhed. Det er motion og især motion på træningscentre heller ikke. VR er en voksende trend, på nøjagtigt samme måde som motion.

Motion i alle mulige former har længe været populært. Det svinger lidt hvilken form for motion der er mest populær. Et sted er stigningen i popularitet dog stødt stigende og ganske markant. Træningscentrene. Her ses et stødt stigende medlemstal og nye centre dukker op med jævne mellemrum. På centrene er det især alle motionsmaskinerne, som har kundernes interesse. Det gælder både de typiske romaskiner, cyklerne, vægtene og alle de andre motionsmaskiner. Motion er en trend der er kommet for at blive.

VR og motionsmaskinerne
Både VR og motionsmaskiner er populære, så en kobling ligger lige for. På lige for med musik, lydbøger og hvad man nu ellers benytter mens man motionere, kan VR give den ekstra oplevelse, som selve motionsmaskinen ikke kan. Motionsmaskinen giver en fysisk stimulation og ikke andet. Ønsker man mere, så må der andre midler i brug.

Et andet aspekt som taler for at koble VR og motionsmaskiner, er kedsomheden. Selv om mange elsker deres motion, kan det ikke helt undgås at der kommer en form for kedsomhed ind i billedet. Når alle maskiner er mestret, bliver det nemt en monoton oplevelse. Her kan VR være redningen. VR kan give en ny oplevelse, på enhver motionsmaskine, hver eneste gang den benyttes.

VR i fremtiden
VR er stadig en bekostelig affære. Selv om prisen i dag er forholdsvis lavere, end i de første år, er det endnu ikke nået til at være alle mands eje. Interessen er høj og mulighederne er mange. Der er ingen tvivl om at VR er kommet for at blive.

Motionscentrene udvikler sig også. De tilbyder løbende nye maskiner, bedre faciliteter og andre tiltag. Måske er kombinationen af motion og VR næste skud på stammen for motionscentrene. På den måde vil mange flere få mulighed for at opleve VR og måske il det endda lokke flere til at motionere.