Fakta om bjergkonkurrencen i Tour de France 2024
Bjergkonkurrencen blev indført i Tour de France i 1933. Fra 1975 blev den ikoniske prikkede bjergtrøje en del af det franske etapeløb. Det gjorde den via virksomheden Poulain Chocolate, der var sponsor for konkurrencen og i deres sortiment havde en chokoladebar, der var indpakket i prikket papir.
I Tour de France 2024 er der naturligvis en konkurrencen, hvor der kan scores point på toppen af de kategoriserede stigninger. Pointene er afhængige af bjergets kategori. På stigningerne der er udenfor kategori er der flest point, nemlig 20-15-12-10-8-6-4-2 til de første otte ryttere over. På kategori-1 stigningerne er point til de seks første over, nemlig 10-8-6-4-2-1 point. På kategori-2 stigninger er der 5-3-2-1 point til de første fire over, på kategori-3 stigninger er der 2-1 point at hentet og på kategori 1 blot et enkelt point på spil.
Der er dobbelt point på Cime de la Bonette, som er på 19. etape.
Husk at du via SportBog.dk kan købe den nye danske Tour de France-bog 40 Utrolige Tour de France-historier.
En række danskere har kørt i Tour’ens prikkede bjergtrøje. Læs om dem i nedenstående.