Indurain kom på banen og passerede 53 km
Over vinteren bringer CyclingWorld.dk en række artikler med udgangspunkt i cykelsportens mest prestigefyldte rekord, timerekorden. Her om Miguel Indurain.
Miguel Indurain er mest kendt for at have vundet fem Tour de France. Det gjorde han fra 1991 til 1995. Men den tempostærke spanier formåede også at sætte ny timeverdensrekord. Den 2. september 1994 kørte spanieren 53.040 meter i Bordeaux, og forbedrede dermed Graeme Obrees rekord på 53.713 meter sat samme sted tidligere på året.
Indurain blev dermed den første til at passere 53 km grænsen. Men før rekordforsøget havde mange, baseret på hans hastighed ved enkeltstarter på landevejen, troet på, at spanieren ville kunne nå endnu længere. Men spanieren havde tydeligt ikke den samme aerodynamik som Obree og Chris Boardman. Desuden havde Indurain udfordringer med centrifugalkræften i svingene på banen grundet hans forholdsvis høje vægt. Og så kunne formen vel ikke være helt optimal ca. fem uger efter at havde vundet Tour’en.
Men det lykkedes at komme 327 meter længere end Obree.
Rekorden blev sat på en specielbygget Pinarello carbon ramme kaldet for Sværdet og med Campagnolo pladehjul.
Indurain startede langsommer end Obree, og først efter 20 km var han på linie med britens tider. 30 km nåede Indurain efter 33 minutter og 58 minutter, hvilket var seks sekunder bedre end Obree. Ved 40 km var Indurain 17 sekunder hurtigere end den britiske rekordindehaver, og ved 50 km ca. 20 sekunder bedre.
I 1994 forberede schweiziske Tony Rominger Indurains rekord to gange. Spanieren forsøgte at tage den tilbage efter hans femte Tour de France-sejr i 1995. Efter Tour’en og VM i enkeltstart tog Indurain til Bogota i Colombia for at slå Romingers rekord. Det startede godt, men spanieren mistede fart og opgav efter 31 minutters kørsel. Det var starten på enden af karrieren for Indurain. Året efter måtte han se Bjarne Riis vinde Tour de France, han lykkedes dog med at blive olympisk mester i enkeltstart, men midt under Vuelta a Espana 1995 sluttede hans karriere.