Produktnyheder

Læs om de næste skridt i spilgrafik her!

Spil bliver mere og mere avanceret rent grafisk. I dette skriv sætter vi fokus på hvordan next-gen grafik skubber til grænserne for hvad der er muligt!

Next-Gen Grafik: Skubber Til Grænserne for Virtuel Realisme i Gaming

Generelt set kan man dele videospil op i to kategorier; dem der forsøger at afspejle virkeligheden så nøjagtigt som muligt (rent grafisk i hvert fald), og dem der bevidst går en anden vej.

Der er dog ingen tvivl om, at grafik af høj kvalitet er vigtigt for de fleste spil – hvad enten det er casino slots, som man finder på f.eks. bruce bet, eller om det er de nyeste skydespil.

Her kommer du til at kunne læse alt om grafik inden for gaming, og hvordan spiludviklerne har forbedret realismen igennem tiderne.

Forskel på design og grafik

Først bør vi måske adskille et par termer. Når vi taler om grafik i dette tilfælde, så mener vi virtuel realisme. Det er eksempelvis det vi ser i spil som;

  • Grand Theft Auto serien
  • Call of Duty
  • Crysis
  • Microsoft Flight Simulator

Her handler det om at skabe en grafik der er så realistisk som muligt, og det har det i øvrigt altid gjort. Disse spil er blevet udviklet igennem mange år, og man ser tydelige forskelle på f.eks. det første Grand Theft Auto, og det nyeste.

Der er selvfølgelig også andre spil, hvor grafikken med tiden er blevet væsentligt bedre, men som ikke umiddelbart forsøger at afspejle virkelighedens verden. Dette kan være spil som:

  • World of Warcraft
  • Skyrim
  • Fortnite

Typisk vil man se, at spil i fantasy genren ikke forsøger at gengive virkeligheden – men det betyder selvfølgelig ikke, at spillene ikke skal være visuelt flotte at se på. Så når vi i denne artikel fokuserer på de mere fotorealistiske spil, og hvordan de kom til at se sådan ud, så er det på ingen måde ment som en kritik af fantasy spillene, som i sin helt egen ret, også er visuelt betagende.

Hvorfor er grafik vigtigt?

Én af de helt store fordele ved gaming, kontra f.eks. det at se filim eller sport på TV’et, er at man får et helt nyt niveau af fordybelse. Det skyldes selvfølgelig at man er midt i handlingen, og selv er en del af det. Alene dét giver et uhørt niveau af fordybelse og indlevelse i spillet.

Derfor er det også kun naturligt, at spiludviklerne forsøger at bygge videre på dette, ved at levere grafik der er så realistisk som muligt – netop fordi det forbedrer indlevelses evnen.

Det viser sig ofte, at de spil der ender med at få mest succes, også er dem der rent faktisk er mest realistiske. Selvfølgelig kan der være en afstikker i ny og næ, hvor spillets dårlige grafik nærmest gør det til et “kult” spil, hvilket er med til at øge populariteten hos et givent publikum.

I størstedelen af tilfældene, foretrækker gamere dog så visuelt realistiske spil som muligt, hvilket også afspejler sig i, at gamere hellere end gerne vil bruge tusindvis af kroner på de nyeste grafikkort, så de kan spille lige netop disse spil.

Hvad er problemet med god grafik?

Og lige netop det, bringer os faktisk til næste punkt. Spiludviklerne har nemlig altid været nødt til at bevæge sig på en hårfin grænse, hvor de gerne skulle kunne levere de mest realistiske spil som muligt til gamerne, men samtidig sørge for at gøre dem så bredt tilgængelige som muligt.

Der er nok ikke umiddelbart nogen tvivl om, at en spiludvikler som eksempelvis Microsoft Gaming vil have mere processorkraft på lager, end den gennemsnitlige gamer. Så i teorien ville spiludviklere “uden problemer” kunne skabe de mest fotorealistiske spil i verden – problemet bliver så, at det kun vil være de færreste spillere, der rent faktisk har hardwaren til at kunne spille dem.

Derfor er én af spiludviklernes fornemmeste opgaver at finde ud af, hvor det giver mening at gå på kompromis, og hvad der rent faktisk giver værdi for spillerne. Herudover er det også kommet væsentligt mere i fokus, at spillenes programmering skal være god og ordentlig, for bedre at kunne køre på den arkitektur man finder rundt omkring i hjemmene hos gamerne.

Hvad kommer så til at ændre sig?

Alt dette kommer dog muligvis til at ændre sig. Dels fordi den teknologiske udvikling har gjort, at det er væsentligt billigere at få nogle seriøse gaming rigs hjemme i stuen, og dels på grund af udrulningen af ekstremt hurtigt internet.

Det hurtige internet har blandt andet banet vejen for cloud gaming, hvor man i princippet “streamer” sine spil, i stedet for at have dem liggende på sin egen computer. Udover at dette selvfølgelig sparer plads, giver det også en anden fordel; nu er du i stand til at kunne “leje” en super-gaming-computer hos firmaer som f.eks. Nvidia, og i stedet få den til at trække det tunge læs, hvorefter du bare skal streame det til din enhed.

Det betyder, at man ikke længere behøver computere med de største grafikkort, men i stedet kan klare sig med en hurtig internetforbindelse, hvilket på mange punkter har revolutioneret gaming PC’en som vi kender den.