Leder: Hvorfor skal der ikke køres PostNord Danmark Rundt?
Dansk cykelsport har flere gange stået i store kriser. De store internationale dopingskandaler, Festina-skandalen i 1998 og Operación Puerto i 2006 kastede lange skygger ind på de danske landeveje. Og de kostede på mange fronter. Men cykelsporten kom videre. Heldigvis.
For fem år siden havde den daværende direktør fra Danmarks Cykle Union, David Gullberg brugt for mange af unionens penge. Pludselig stod unionen med en stor gæld, og rigtigt meget skulle genopfindes. Men cykelsporten kom videre. Heldigvis.
Nu er det Coronakrisen, der hærger cykelsporten. Og den ser ud til at ramme rigtigt hårdt. En ting er at sponsorerne forsvinder og at interessen daler, som det skete under dopingskandalerne. Det er hårdt nok i sig selv. Men lige nu er sporten ramt på det helt basale. Der er ganske enkelt ikke nogen cykelløb. Uden cykelløb ingen cykelryttere. Og uden cykelryttere ingen cykelsport. Det giver sig selv. Imens flere af de andre store sportsgrene er ved at komme i gang igen, så ligger dansk cykelsport lige nu i noget der tangerer koma.
Den 1. august ser det ud til, at der internationalt skal køres professionelt cykelløb igen. Og dette ovenikøbet i Italien, Europas epicenter for coronavirus. Strade Bianche er på programmet, og ugen efter skal der køres Milano-Sanremo. Det bliver forhåbentligt smukt og stort. I Danmark var vi mange, der håbede på at komme til at se PostNord Danmark Rundt i sensommeren eller til efteråret. Flagskibet i dansk cykelsport skulle oprindeligt have være afviklet i august, men det lykkedes at få placeringen rykket til start den 1. september. Altså efter at fase 4 i regeringens og folketinges genåbningsfase er trådt i kraft. Og efter at der har været kørt et løb som Ladies Tour of Norway, der er planlagt til midt i august.
Men Danmarks Cykle Union kastede håndklædet i ringen, og aflyste løbet. Og jeg tænker at med Danmarks Cykle Union må det betyde unionens bestyrelse. Eller? For det fremgår ikke af den udsendte pressemeddelelse, hvem der har truffet beslutningen. Og løbsdirektør Jesper Worre, der har været frontfigur for løbet siden 1997, er overhovedet ikke nævnt i den pressemeddelelse! Det er vist aldrig sket før! Og det kan ikke være tilfældigt!
Det løb der svarer til Tour de France for de danske teams bliver ikke kørt i 2020. En beslutning der kan ende med at koste overlevelsen for de teams, der er så vigtige for dansk cykelsport. For det er i Danmarks største cykelløb, at sponsorerne af de danske teams henter hovedparten af deres synlighed. Det er uden tvivl PostNord Danmark Rundt, der bærer sponsoratet for de fleste af de virksomheder, der støtter de danske cykelteams. Og man skal huske, at de danske teams er en stor del af rygraden i talentudvikling i Danmark! Uden dem vil dansk cykelsport få et kæmpe tilbageslag, når det gælder udklækningen af nye danske cykeltalenter.
Så vidt jeg ved, er der planer om andre cykelløb i september i Danmark. Så var det virkeligt ikke muligt at finde en løsning omkring PostNord Danmark Rundt til gavn for dansk cykelsport? Eller ihverfald kæmpe for at finde en løsning? Er alle muligheder virkelig afprøvet? Kunne man ikke have gennemført på et lavere niveau? Evt. med ryttere kun fra Nordeuropa? Kunne man evt. køre i en anden form? Eller ihvertfald kunne man ikke skabe et cykelløb på en eller anden måde? For det er det vi mangler. Cykelløb! Og det er vel det, som Danmark Cykle Union er sat i verden til. Altså at fremme cykelsporten og være med til at skabe rammerne til cykelløb.
PostNord har været hovedsponsor i 25 år. Det kan da vel ikke være dem, der har trukket i håndbremsen? Det er jo ubetinget i den uge de henter suverænt mest synlighed i forbindelse med deres sponsorat. Det ville være at skyde sig selv i foden at kræve det aflyst. Også selvom løbet skulle køres sideløbende med Tour de France. Det er der jo også andre store cykelløb, der gør i det her meget specielle år.
Er det PostNord, der har trukket håndbremsen, så skulle unionens måske overveje en anden sponsor? Danmarks største cykelløb er et super godt produkt, og selv i coronatider, må der være andre, der gerne vil med på toget?
Man kunne ihvertfald havde ventet med at træffe den endelige beslutning om aflysning. Det er trods alt tydeligt for alle, at coronakrisen udvikler sig hurtigt, og lige nu går det heldigvis den rigtige vej med hensyn til antal syge. Måske kan det hurtigere end mange tror blive muligt at køre cykelløb i Danmark igen? Så håber jeg bare, at der er nogen cykelløb at køre. Og i øvrigt nogen cykelryttere til at køre disse cykelløb. Men det bliver ihvertfald ikke Post Nord Danmark Rundt, de skal køre!
/Kenneth Møller Kristensen
Forfatter til bøgerne De Danske Cykelhelte, Historien om Post Danmark Rundt, 6-dagesløb, Gert Frank – Helten fra Forum og De Danske Tour de France helte.
Ovenstående leder er udtryk for skribentens egne holdninger.